Lempelse i hazard på hul 16

2. september 2009
 
Spørgsmål: Lempelse i hazard på hul 16.
På hul 16 – i søen til højre for fairway, er min bold (undtagelsesvis) havnet i hazarden, men ligger ved et lille gråt plasticrør, der stikker ud af jorden. Kan jeg få lempelse?  

Mvh
Ib 499

Svar:
Det lille grå plastikrør er en ikke flytbar forhindring.
Man kan ikke få lempelse for en ikke flytbar forhindring i en vandhazard, jvf. regel 24-2 note 1, man må spille bolden som den ligger, husk man må ikke grounde sit jern i hazarden, men man må gerne grounde på røret. Hvis ikke man ønsker at spille bolden som den ligger må man gå frem efter regel 26-1
Mvh.

Ole